среда, 24. новембар 2021.

 AKTIVNO SLUŠANJE


Aktivnim slušanjem primamo korisne informacije, izbegavamo nesporazume i konflikte, pokazujemo da nam je stalo do sagovornika, pomažemo osobama sa kojima komuniciramo da jasnije sagledaju problem i, na kraju, izgrađujemo odnos poverenja. Veština slušanja podrazumeva mnogo više od sposobnosti da „čujemo poruku”. Ona obuhvata razumevanje poruke, situacije i druge osobe. Aktivnim slušanjem izbegavamo prepreke u komunikaciji i poštujemo tuđa mišljenja, stavove i osećanja - drugim rečima, poštujemo integritet osobe koju slušamo.

Principi aktivnog slušanja

 

Prvi princip aktivnog slušanja je ohrabrivanje sagovornika, odnosno, slanje verbalnih i neverbalnih znakova koji će govorniku pokazati da ga slušate. Ovaj princip je veoma važan kada želimo da podstaknemo govornika da nastavi sa pričom i kada želimo da mu damo podršku.

Drugi princip podrazumeva da sagovorniku postavljamo pitanja, kako bismo razjasnili ono što nam je rekao. Veoma je važno razjasniti ili potvrditi sadržaj o kome razgovaramo, da ne bi došlo do pogrešnog shvatanja poruka.

Preformulisanje poruke je treći princip. Ovaj princip podrazumeva da svojim rečima ispričamo ono što je sagovornik rekao, kako bismo proverili da li smo dobro čuli i razumeli.

 Najznačajniji princip je reflektovanje. Dajte do znanja sagovorniku svoje mišljenje o tome kako se on oseća. Na primer: „Zvuči mi kao da si ljut.”; „Izgleda kao da te je ta vest uznemirila.”


Naučite da aktivno slušate

 

• Pažljivo i skoncentrisano slušajte kada vam neko govori.

•  Pokažite interesovanje za sagovornika i ono o čemu vam sagovornik priča.


• Stavite akcenat na ono što je izgovoreno, nemojte misliti na to šta ćete vi reći i kakav će biti vaš odgovor.

• Postavljajte pitanja kako biste proverili jeste li dobro razumeli poruke koje su vam upućene.

• Nemojte raditi više stvari istovremeno dok sa nekim razgovarate, jer nećete moći pažljivo da slušate.

• Razmislite o ljudima sa kojima volite da razgovarate i u čijem društvu se osećate shvaćeno. Kakav je osećaj kada vas neko zaista sluša, a kakav je kada vidite da vas druga osoba ne sluša? Napravite listu onih ponašanja koje primećujete na drugima, a koje ukazuju na to da druga osoba ne sluša.

• Govorite! Preuzmite odgovornost i započnite komunikaciju, nemojte čekati i očekivati da će to učiniti druga osoba.

• Komunicirajte direktno! Ne sakrivajte se iza pisanih poruka i mail-ova. Dobra komunikacija, posebno o važnim temama, zahteva mnogo više od onoga što možemo izraziti pismom ili mail-om.

• Jasno i nedvosmisleno pokazujte svoje misli i osećanja! Često nam se dogodi da zaboravimo da opišemo drugoj osobi kako se osećamo ili nastojimo da prikrijemo osećanja.


Нема коментара:

Постави коментар